پخش ۶ سریال از شبکه آی‌فیلم + زمان پخش «سینما ملت»، برنامه سینمایی جدید تلویزیون جزئیات برگزاری کنسرت «پیمان خازنی» در روسیه واکنش وزیر فرهنگ به حواشی کنسرت علیرضا قربانی در تخت‌جمشید معرفی اعضای هیئت انتخاب بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوثر + اسامی گوهر خیراندیش با «قلهک» به خانه‌ها می‌آید «گل‌های کاغذی» در راه جشنواره کازان نگاهی به سریال «قطب شمال»، ساخته امین محمودی یکتا کارگردان فیلم «کویر ناآرام»: انگار فیلم فقط باید کمدی باشد تا از آن استقبال شود وزیر فرهنگ: نگاه ما در دولت سیزدهم، جزیره‌ای نبود درگذشت «رابرت تاون»؛ فیلم‌نامه‌نویس برنده اسکار لباس لغت فارسی قریب الفهم | گذری بر فارسی نوشته‌های محمدباقر مجلسی، به مناسبت سالروز پایان نگارش «حلیةالمتقین» رامبد جوان: سن‌پطرزبورگ ۲ سال آینده کلید می‌خورد «هادی و هدی» به روایت رضا فیاضی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ اکران «روزی روزگاری آبادان» به تعویق افتاد «جشن نوشتار سینمایی» برگزیدگانش را شناخت + اسامی دعوت انجمن تهیه‌کنندگان سینما به مشارکت در انتخابات «کتاب الحسین الشهید و القرآن المجید» منتشر شد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

برگزاری نشست «رسانه و مقاومت» با محوریت کتاب "غزه" | رژیم صهیونیستی بازنده اصلی در افکار عمومی جهان بوده است

  • کد خبر: ۱۹۵۲۵۴
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۸
برگزاری نشست «رسانه و مقاومت» با محوریت کتاب
نشست «رسانه و مقاومت» با رونمایی و نقد و بررسی کتاب "غزه این سو و آن سوی مرز" برگزار شد. 

به گزارش شهرآرانیوز، نشست «رسانه و مقاومت» صبح امروز با حضور مدیرعامل به نشر و جمعی از فرهیختگان و دغدغه‌مندان نسبت به مسائل غزه و جهان اسلام  در فروشگاه مرکزی کتاب انتشارات به‌نشر برگزار و از چاپ دوم کتاب "غزه این سو و آن سوی مرز" رونمایی شد.

رژیم صهیونیستی بازنده اصلی در افکار عمومی جهان بوده است

در این نشست رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی به تبیین نقشه رسانه در انعکاس جنایات فجیع رژیم صهیونیستی از ابتدا تاکنون پرداخت و گفت: کتاب «غزه این سو و آن سوی مرز» روایت شاعرانه‌ای از گزارش‌های واقعی در جنگ ۲۲ روزه و جنایات رژیم صهیونیستی است که به لحاظ تاریخی دارای نکات حائز اهمیت است. یکی اینکه جنگ ۲۲ روزه چند روز بعد از پیروزی حماس در انتخابات در غزه انجام شد و در آن جنگ طی همه این سال‌ها مقاومت توانسته است پایدار بماند و نه تنها ضعیف نشده بلکه قدرتمند هم شده است و آن چه که با تمام عملیات روانی صهیونیست‌ها در این جغرافیا شکل گرفته این است که مردم با یک باور عمیق  پای آرمان مقاومت ایستاده‌اند و هزینه‌های زیادی نیز داده‌اند و، اما یکی از ضعف‌های جدی در آزادخواهی در سطح دنیا، نبود روایت و روایت سازی در سطح عام بوده است.

محسن هوشمند گفت: این کتاب می‌تواند شروعی برای این روایت سازی باشد و حتماً باید در گام بعد هنرمندان، داستان نویس‌ها و ... این مسیر را ادامه دهند تا بتوانند بخش اعظم جامعه را تحت تاثیر قرار دهند.

هوشمند افزود: صهیونیست‌ها در تمام عمر رژیم جعلی خود مسئله رسانه را در دستور کار داشته‌اند و در ۸۰ سال گذشته صرفاً در موضوع هولوکاست ۱۵۰ فیلم تولید شده که آثار فاخر برتر جهانی هم در آن‌ها وجود داشته است و این فارغ از فیلم‌های متعددی است که به انگاره سازی منفی پرداخته‌اند در شرایطی که ما تقریباً چیزی نداشتیم از آن سو طراحی و برنامه‌ریزی گسترده‌ای وجود داشته است و همین خط رسانه‌ای را در موضوعات اخیر نیز می‌توان دنبال کرد.

وی گفت: به طور کلی انگاره‌های اصلی رژیم صهیونیسدر بخش نخست تاریخ سازی و ایجاد گزاره‌های عینی و ذهنی با موضوع حاکمیت یهود بر فلسطین است و بخش دوم هم مظلوم نمایی بوده است که از هولوکاست شروع شده و در این سال‌ها ادامه پیدا کرده است؛ البته انگاره‌های فرعی هم داشتند که یکی از آن‌ها عادی‌سازی رابطه با جهان اسلام بوده است و در کنار آن تصویرسازی از جمهوری اسلامی به عنوان دشمن اعراب بوده است.

هوشمند با اشاره به جریان طوفان الاقصی گفت: فارغ از هر نتیجه‌ای قطعاً رژیم صهیونیستی بازنده اصلی در افکار عمومی جهان بوده است و اتفاق اول فروپاشی هیمنه رژیم صهیونیستی از نظر نظامی بوده است و نکته دوم گفتمان عادی‌سازی برای تصویرسازی به عنوان یک دوست از بین رفته است، نکته سوم نیز افشای چهره ظالمانه صهیونیست در گستره بین المللی بود  اگرچه این مورد در دوره‌های قبل هم اتفاق افتاده بود؛ اما هیچ وقت در این سطح نمود پیدا نکرده بود.

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی گفت: هژمونی رسانه‌ای سال‌های متوالی است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اختیار صهیونیست‌ها است و نکته بعدی ضعف جبهه مقاومت در حوزه رسانه است؛ اما با وجود این نقاط ضعف پیروز میدان در افکار عمومی غزه بوده است که از دلایل آن می‌توان یکی به بستر‌های تاریخی مقاومت و استقامت مردم غزه که طی سال‌ها در سطح جهان شکل گرفته است، اشاره کرد و از موارد دیگر می‌توان به توسعه شبکه‌های اجتماعی و از بین بردن مارپیچ‌های سکوت در دنیا، توسعه نظریه‌های انتقادی و سواد رسانه‌ای در مخاطبان بین‌الملل نقش آفرینی فعالان رسانه‌ای در سطح جهان، انسان رسانه‌های موفق جبهه مقاومت و همچنین طراحی رسانه‌ای متفاوت مقاومت و حماس از لحظه اول اشاره کرد.

هوشمند گفت: این تصاویر به شدت در فروپاشی هیمنه رژیم صهیونیستی موثر بوده است و در ادامه این مسیر چند مورد را باید دنبال کنیم، یکی روایت سازی مستند و هنرمندانه از فلسطین و مقاومت مخصوصاً با ادبیات بین‌المللی است دیگری پاسخ به شبهات افکار عمومی است که کاری جدی است و سوم جلوگیری از عادی‌سازی جنایت توسط اسرائیل و تبدیل مخاطب به کنشگر فعال است.

رسانه‌های مرجع از نویسنده کتاب هایی، چون «غزه این سو و آن سوی مرز» استفاده کنند

مسعود سنجرانی مترجم کتاب "غزه این سو و آن سوی مرز" در این نشست به واکنش سریع آستان قدس رضوی به وقایع غزه در سال ۱۳۹۳ به انتشار این کتاب و موضوع آن، سوابق نویسنده این کتاب که برگرفته از گزارش‌های گروه حقیقت یاب سازمان ملل است اشاره کرد و گفت: رسانه‌های مرجع از نویسنده کتاب‌هایی، چون «غزه این سو و آن سوی مرز» بهره‌مند شوند.

مسعود سنجرانی یکی از مترجمان کتاب «غزه این سو و آن سوی مرز» در مراسم رونمایی از چاپ مجدد این کتاب گفت: ۹ سال از چاپ نخست این اثر می‌گذرد؛ اما موضوع غزه و اسرائیل نه تنها به این ۷۵ سال بلکه به قرن‌ها پیش بر می‌گردد و این موضوع همیشه تازه است و پس از اتفاقاتی که در غزه روی داد تمام دنیا و مردمی که حتی اهل سیاست نیستند با حضور میلیونی از مردم غزه دفاع کردند و خشونت صهیونیست‌ها در حدی بود که خود غربی‌ها نیز دعوت به خویشتن داری کردند.

وی با اشاره به چاپ نخست این اثربه نویسندگی فرانک اسمیت توسط به نشر گفت: این اثر در سال ۱۳۹۳ و در زمان یورش وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و طی ۲۰ روز ترجمه و منتشر شد و انتشارات آستان قدس رضوی در واکنشی سریع اقدام به انتشار این اثر کرد. نثر این کتاب ادبی است در حالی که در واقع گزارش گروه حقیقت یاب سازمان ملل است.

سنجرانی با اشاره به سوابق ارزشمند نویسنده این کتاب گفت: فرانک اسمیت ۳۰ کتاب نوشته است، ۱۵ فیلم ساخته و ۱۵ نمایشگاه دایر کرده است او شاعر، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده و همچنین برنده ۱۹ جایزه بین المللی است و در حالی که در سئول زندگی می‌کند خبرنگار الجزیره نیز هست.

وی با بیان دیگر سوابق کاری این نویسنده ابراز کرد: وی همچنین در رادیوی معتبر فرهنگ فرانسه مشغول به کار است و چرا نباید از این افراد در رسانه‌های مرجع خودمان بهره‌مند شویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->